MODUŁ I
- Powołanie zespołu TIK w szkole
koordynator , dyrektor, wybrani nauczyciele, zainteresowani nauczyciele - Spotkanie otwierające
Produkty, jakie powinny powstać w czasie spotkania otwierającego to:
– zasady współpracy w zespole TIK
– lista pytań i/ lub problemów do rozwiązania w ramach współpracy z CEO
– lista potrzeb, dotyczących realizacji zadań w projekcie, których zaspokojenie zależy: od szkoły, od CEO
– plan działania zespołu TIK na czas realizacji modułu I.
MODUŁ II
Zadaniem w module II jest przekazanie materiałów nauczycielom, wspólne
omówieniu z nimi zadań oraz zaprezentowanie na platformie kursu, co i jak
nauczyciele wykonali w szkole, w zakresie przeznaczonych dla nich zadań.
Cele modułu II
· jak określać cele uczenia się uczniów,
· jak formułować kryteria ich osiągnięcia,
· jak technologia informacyjna i komunikacyjna może wspierać świadome uczenie się uczniów,
· nauczysz się weryfikować dobre praktyki wykorzystania TIK w uczeniu się uczniów.
ZADANIE NR 1 DLA NAUCZYCIELA
a) Zapoznaj się z materiałem modułu II, który otrzymałaś/ otrzymałeś od koordynatora. Zwróć szczególną uwagę na treści dotyczące określania celów uczenia się ucznia i formułowania kryteriów sukcesu.
b) Zaplanuj lekcję – cel i kryteria sukcesu do lekcji. Podaj przykładowe narzędzia TIK, które
zamierzasz wykorzystać w tej lekcji oraz cel ich zastosowania. Propozycję wpisz do pliku
„Zadanie nauczyciela” i wyślij koordynatorowi, aby mógł dołączyć plik do swojego
sprawozdania w kursie.
ZADANIE NR 2 DLA NAUCZYCIELA
Weź udział w spotkaniu, które zorganizuje koordynator szkolny. Przedyskutuj z innymi nauczycielami swoją propozycję lekcji z TIK oraz zawartość „Szablonu do opisu dobrej praktyki”. W ten sposób przygotujesz się do wpisania przeprowadzonej lekcji w Szablon.
ZADANIE NR 3 DLA NAUCZYCIELA (dla chętnych).
Jeśli masz duże doświadczenie w stosowaniu TIK i chcesz podzielić się osobistym doświadczeniem z innymi nauczycielami w szkole i w kursie, możesz swój pomysł dobrej praktyki umieścić w szablonie, który otrzymałaś/ otrzymałeś od koordynatora (Szablon do opisu dobrej praktyki TIK). Jest to zadanie całkowicie dobrowolne. Dobra praktyka nauczycielska stosowania TIK powinna pokazywać celowe użycie technologii i jej wpływ na osiągnięcie celów uczenia się uczniów. Najlepsze opisy dobrych praktyk będziemy popularyzować na stronie internetowej projektu: https://www.ceo.org.pl/pl/cyfrowaszkola/dobrepraktyki/polskie-szkoly
MODUŁ III
Główne tezy modułu:
1. Do wypracowania dobrej praktyki TIK nie są potrzebne wysoko zaawansowane umiejętności posługiwania się komputerem. Na początek wystarczy podstawowa wiedza nauczycieli na ten temat i inwestowanie w pracę zespołową, w której wykorzystywane będą zasoby poszczególnych osób (ich wiedza i umiejętności). Dobre praktyki mogą być wypracowane zespołowo.
2. Każdy zespól klasowy jest inny, uczniowie mają różne potrzeby i zróżnicowane umiejętności, podobnie jak nauczyciele. Najlepsze lekcje dla swoich uczniów tworzą ich nauczyciele, uczą się przy tym intensywnie dzięki przeżywaniu osobistych doświadczeń: planowania lekcji, przeprowadzenia jej, autorefleksji po zajęciach, wnioskowaniu na przyszłość i możliwości wymiany myśli z innymi nauczycielami. Każdy nauczyciel może przygotować scenariusz uwzględniający poziom własnej znajomość TIK i rzeczywiste umiejętności posługiwania się nią w pracy z uczniami, a więc realny w wykorzystaniu. Nie wprowadzamy obowiązku tworzenia konspektów lekcji z TIK obok formularzy dobrych praktyk, ale zachęcamy do podejmowania prób ich tworzenia.
3. W ramach programu przewidziano spotkania regionalne sieci współpracy. Zaplanowano około 180 takich spotkań, w których wezmą udział koordynatorzy oraz wybrani przez nich nauczyciele. Każde spotkanie sieci będzie prowadził doświadczony moderator z CEO, będący także mentorem w kursie internetowym. Pomocne w przygotowaniu spotkań będą blogi sieci, stanowiące jednocześnie forum wymiany doświadczeń.
ZADANIE NR 1 DLA NAUCZYCIELA
Zapoznaj się z przykładami dobrych praktyk TIK, które otrzymałaś/ otrzymałeś od koordynatora oraz z materiałami zamieszczonymi na stronie: https://www.ceo.org.pl/pl/cyfrowaszkola/dobre-praktyki/polskie-szkoly . Prześledź je pod kątem celowości wykorzystania technologii informacyjnej i wpływu TIK na realizację wymagań podstawy programowej. Zastanów się, które z przedstawionych pomysłów mogłabyś/ mógłbyś powtórzyć ze swoimi uczniami. Wyciągnij wnioski dotyczące możliwości wykorzystania tych pomysłów w swojej praktyce. Przekaż je koordynatorowi mailem w ustalonym terminie tak, aby mógł je dołączyć do swojego sprawozdania.
ZADANIE NR 2 DLA NAUCZYCIELA
a)Przygotuj zajęcia dla uczniów, w których wykorzystasz TIK, aby zrealizować wymagania podstawy programowej albo rozwijać umiejętności uczniów związane z ich zainteresowaniami. Po przeprowadzonej lekcji sformułuj wnioski dotyczące korzyści, jakie uczniowie wynieśli z zastosowania TIK na lekcji. Określ, w jakim stopniu oraz w jakim momencie lekcji zastosowanie TIK było lepszym rozwiązaniem niż wykorzystanie metod tradycyjnych? Swoje refleksje i spostrzeżenia prześlij mailem do koordynatora.
b) Wypełnij formularz do opisu dobrej praktyki, wyślij go mailem do koordynatora w ustalonym razem z nim terminie. Wydrukuj opis i przyjdź z nim na spotkanie nauczycieli. Dobre praktyki wybrane/stworzone podczas spotkania koordynator zamieści w swoim sprawozdaniu w kursie.
ZADANIE NR 3 DLA NAUCZYCIELA (dla chętnych)
Skorzystaj z jednego z samouczków (strona naszej szkoły) lub z katalogu opisów narzędzi na stronie CEO: https://www.ceo.org.pl/pl/cyfrowaszkola/poradnik/poradnik-narzedziowy
a) Naucz się obsługi jednego z zaprezentowanych narzędzi TIK (lub wybranych jego funkcji).
b) Zaplanuj oraz przeprowadź zajęcia z uczniami, w czasie których wykorzystasz poznane narzędzie oraz swoje umiejętności. Jeśli uznasz, że warto podzielić się swoim doświadczeniem z innymi nauczycielami, wypełnij formularz dobrej praktyki i przyjdź z nią na spotkanie z koordynatorem. Będzie ono poświęcone wyborowi przykładów dobrej praktyki w Twojej szkole, aby je popularyzować. Wybrane opisy dobrych praktyk koordynator zamieści w swoim sprawozdaniu w kursie.
MODUŁ IV
Czwarty moduł kursu poświęcony jest poznaniu i zastosowaniu narzędzi TIK w pracy z uczniami.
Cele modułu IV
W module czwartym:
- poznanie różnych modeli wykorzystywania TIK w pracy z uczniami;
- pogłębinie umiejętności przygotowania zajęć dydaktycznych i wychowawczych
z wykorzystaniem TIK; - poznanie przykładów narzędzi TIK, które można wykorzystać w nauczaniu poszczególnych przedmiotów;
- spotkanie , którego celem będzie zebranie doświadczeń/opinii na temat sprawdzonych narzędzi TIK, pomocnych w realizacji celów lekcji, jak również wybranie narzędzi TIK rekomendowanych przez naszą szkołę.
Główne tezy modułu:
- Jeśli TIK ma pomagać uczniom uczyć się, to nie tylko nauczyciel, ale przede wszystkim uczniowie powinni pracować aktywnie.
- Można spodziewać się najlepszych efektów dydaktycznych wykorzystania TIK, gdy obie strony, nauczyciel i uczniowie, znają narzędzia TIK w praktyce (nie koncentrują się na poznawaniu narzędzi).
- Opracowanie scenariusza zajęć z uczniami, podczas których zastosowano wybrane narzędzie TIK (Dokonując wyboru określonego narzędzia TIK, musimy pamiętać, żeby nie był przypadkowy i by był poprzedzony zaplanowaniem kluczowych elementów zajęć – przede wszystkim celów uczenia się uczniów).
ZAGADNIENIA OMÓWIONE W MATERIALE MERYTORYCZNYM DLA KOORDYNATORA I INNYCH NAUCZYCIELI W SZKOLE.
1. Różne modele wykorzystywania TIK w pracy z uczniami
2. Kilka rad − jak przygotować uczniów do pracy z TIK?
3. Praca nad scenariuszem lekcji z TIK. Jakie narzędzie TIK warto zastosować na zajęciach
z uczniami?
4. Pakiet narzędzi TIK na lekcje.
5. Pakiet narzędzi TIK na zajęcia pozalekcyjne.
ZADANIE NR 1 DLA NAUCZYCIELA – lekcja z TIK
Zapoznaj się z przykładami narzędzi przedstawionych w plikach: Material_02_narzedzia_TIK_na_lekcje oraz:
Material_03_narzedzia_TIK_na_zajecia_pozalekcyjne, które otrzymałaś/ otrzymałeś od koordynatora. Zaplanuj (przygotuj konspekt) i przeprowadź lekcję z zastosowaniem wybranego przez siebie narzędzia TIK. Przekaż koordynatorowi w ustalonym terminie korzyści, jakie wynikają z zastosowanych narzędzi TIK, aby mógł je dołączyć do swojego sprawozdania. Weź udział w spotkaniu z koordynatorem.
ZADANIE NR 2 DLA NAUCZYCIELA – Dobra praktyka
Wypełnij formularz do opisu dobrej praktyki i w ustalony sposób prześlij je koordynatorowi. Zabierz go na spotkanie nauczycieli. Będzie ono poświęcone roli narzędzi TIK w procesie uczenia się uczniów na zajęciach oraz wyborowi przykładów dobrej praktyki w Twojej szkole, aby je popularyzować; koordynator zamieści je w swoim sprawozdaniu w kursie.
ZADANIE NR 3 DLA NAUCZYCIELA (dla chętnych)
a) Naucz się obsługi wybranego narzędzia TIK (lub wybranych jego funkcji).
b) Zaplanuj, a następnie przeprowadź zajęcia z uczniami, w czasie których wykorzystasz poznane narzędzie oraz sprawdzisz swoje umiejętności. Jeśli uznasz, że warto podzielić się swoim doświadczeniem z innymi nauczycielami, wypełnij materiał „Opis rekomendowanego narzędzia TIK” i zabierz go na spotkanie z koordynatorem. Koordynator zamieści w swoim sprawozdaniu w&160;kursie wybrane opisy rekomendowanych narzędzi TIK. Mile widziane wskazówki dla innych nauczycieli, którzy chcą wypróbować dane narzędzie – jak najłatwiej je poznać i wykorzystać.
Moduł IV trwa od 25.02.13 do 24.03.13 r
MODUŁ V
Piąty moduł kursu jest poświęcony informacji zwrotnej (IZ), czynnikowi, który ma duży wpływ na postęp, rozwój i budowanie wewnętrznej motywacji do działania na rzecz podnoszenia jakości. Bardzo ważne są trzy aspekty: dawania edukacyjnej informacji zwrotnej, pozyskiwania IZ od uczniów i roli technologii informacyjnej w jej przekazywaniu.
Główne tezy:
1. „Każdy uczeń jest oceniany na co dzień, w trakcie całego roku szkolnego przez swoich nauczycieli. Właściwie stosowana bieżąca ocena uzyskiwanych postępówpomaga uczniowi się uczyć, gdyż jest formą informacji zwrotnej przekazywanej mu przez nauczyciela. Powinna ona informować ucznia o tym, co zrobił dobrze, co i w jaki sposób powinien jeszcze poprawić oraz jak ma dalej pracować.
2. Informacja zwrotna dla ucznia musi odnosić się do kryteriów oceniania podanych uczniom przed jej wykonaniem, czyli do kryteriów dobrze wykonanej pracy.
3. W planowaniu i przeprowadzeniu dalszej nauki uczniów znaczenie ma nie tylko informacja zwrotna nauczyciela. Nie mniej ważne jest pozyskiwanie przez nauczyciela informacji zwrotnej od uczniów na temat tego, co już umieją, a czego nie, co jest dla nich łatwe, a co sprawia im trudności. Sprawdziany wiadomości, przeprowadzane co jakiś czas, nie dają nauczycielowi aktualnej wiedzy o tym, co dzieje się w umysłach uczniów w czasie każdej lekcji; nie są wystarczające do monitorowania bieżących postępów uczniów. Nauczyciel, któremu zależy, aby wszyscy uczniowie uczyli się podczas lekcji i nie wypadali z myślenia, minuta po minucie powinien się przyglądać, jak przebiega proces uczenia się w klasie.
4. Technologia informacyjna i komunikacyjna silnie sprzyja przekazywaniu informacji zwrotnej pomiędzy nauczycielami, uczniami i ich rodzicami. W module V uczestnicy kursu poznają różne sposoby tworzenia i przekazywania informacji zwrotnej w tradycyjny sposobów oraz za pomocą nowoczesnych technologii.
ZADANIE NR 1 DLA NAUCZYCIELA – informacja zwrotna do pracy ucznia
Zaplanuj pracę domową dla uczniów z zastosowaniem programu Word, Excel lub PowerPoint. Wybierz zadanie, które nie będzie sprowadzało się do skopiowania przez uczniów informacji znalezionych w internecie.
a) Podaj uczniom kryteria oceniania, czyli ściśle to, co będzie podlegało ocenie, i zadaj pracę
domową.
b) Poproś uczniów (wszystkich lub wybranych), aby przesłali pocztą elektroniczną do ciebie zadania, które wykonali lub zamieścili je w internecie tam, gdzie zwykle udostępniacie sobie pliki.
Wyznacz termin przesyłki z odpowiednim wyprzedzeniem.
c) Korzystając z funkcji „Recenzja”, napisz informację zwrotną. Podkreśl w niej mocne strony
pracy ucznia, wskaż elementy wymagające korekty i udziel wskazówek do poprawy, a także
rad na przyszłość, które będą rozwijające dla ucznia.
d) Pracę domową ucznia, opatrzoną twoją informacją zwrotną, odeślij koniecznie w terminie
umożliwiającym mu ewentualną poprawę. Stwórz uczniowi/uczniom okazję do
zaprezentowania w klasie poprawionej pracy domowej.
e) Prześlij plik z pracą domową ucznia opatrzoną informacją zwrotną do koordynatora, aby
wybrane pliki dołączył do swojego sprawozdania. Możesz otrzymać wówczas informację zwrotną
do informacji zwrotnej przekazanej uczniowi*.
*Zadanie dla chętnych
ZADANIE NR 2 DLA NAUCZYCIELA – informacja zwrotna ucznia na temat narzędzi TIK.
Uwaga: Celem tego zdania jest zebranie opinii uczniów na temat, czy stosowane przez nas narzędzia TIK pomagają im się uczyć oraz wyciągnięcie wniosków dotyczących dalszej pracy z TIK dla nauczyciela. My rekomendujemy, aby organizując zbieranie informacji zwrotnej, zaplanować element związany z rozmową z uczniami. Jednak ostateczny wybór sposobu zależy zawsze od nauczyciela, klasy w której uczy i aktualnych potrzeb. Poniższy sposób uzyskania IZ to tylko propozycja, którą można modyfikować.
a) Zapoznaj się z materiałem modułu V, który otrzymałaś/otrzymałeś od koordynatora. Zwróć szczególną uwagę na treści dotyczące zasad udzielania oraz przyjmowania informacji zwrotnej. Wybierz 5 takich narzędzi TIK wykorzystanych na lekcjach, o których użyteczność chcesz zapytać uczniów.
b) Zaplanuj sposób zebrania informacji zwrotnej od uczniów. Możesz przeprowadzić kilkunastominutową dyskusję w klasie na temat wykorzystania stosowanych przez Ciebie narzędzi TIK w procesie uczenia się uczniów lub wybrać inną metodę, która Twoim zdaniem powoli Ci uzyskać ważne informacje. Możesz skorzystać z zaproponowanych przez nas pytań pomocniczych, które warto skierować do uczniów:
• Które z podanych narzędzi TIK pomogło Ci zrozumieć i lepiej zapamiętać zagadnienia/temat poruszane na lekcji?
• Które z wykorzystywanych podczas lekcji narzędzi TIK wykorzystujesz ucząc się w domu?
• Jakie narzędzie TIK wykorzystywane przez nas na zajęciach spowodowało, że bardziej niż zwykle zaangażowałaś/eś się w uczenie się podczas lekcji?
c) Przed zebraniem informacji zwrotnej od uczniów koniecznie wytłumacz, w jakim celu zbierasz ich opinie na temat stosowanych przez Ciebie narzędzi TIK. Następnie w zaplanowany przez siebie sposób pozyskaj informacje od uczniów.
d) Opracuj zebrane od uczniów opinie i sformułuj wnioski do swojej dalszej pracy (będą one też potrzebne na spotkaniu z koordynatorem).
Moduł V trwa od 25.03.13 r. do 28.04.13 r
MODUŁ VI
Materiał merytoryczny w szóstym module kursu ma przybliżyć projekt edukacyjny jako metodę nauczania.
Główne tezy modułu:
1. Projekt edukacyjny jest metodą nauczania, która świetnie nadaje się do realizacji podstawy
programowej, może uwzględniać także treści wybiegające poza podstawę programową.
2. Nauczyciele mogą prowadzić projekty edukacyjne w czasie lekcji i zajęć pozalekcyjnych.
3. Projekty badawcze mają dużą wartość dydaktyczną, ponieważ umożliwiają poznanie drogą naukową i uczą rozwiązywania problemów.
4. W pracy metodą projektu ważne jest rozwijanie współpracy na wielu poziomach: w zespołach
uczniowskich i nauczycielskich oraz między zespołami i na poziomie całej szkoły.
5. Rola nauczyciela na etapie planowania projektu jest różna, w zależności od wieku i możliwości oraz potrzeb uczniów. Jeśli tylko sytuacja na to pozwala, warto aby nauczyciel skupił się na stwarzaniu uczniom przestrzeni intelektualnej sprzyjającej generowaniu pomysłów oraz planowaniu, a nie podsuwał gotowe rozwiązania i sposoby postępowania.
6. Bardzo ważną rolą nauczyciela jest podtrzymywanie motywacji uczniów (szczególnie w projektach rozciągniętych w czasie), ponieważ ona spada, gdy nie widać natychmiastowych efektów pracy. Nauczyciele czasami próbują wzmocnić u uczniów chęć do pracy poprzez stawianie stopni za
wykonanie poszczególnych zadań. Nie polecamy tego sposobu, ponieważ jest on warunkowaniem
instrumentalnym, uczy uczniów interesowności oraz pracy dla stopni, nie wzbudza też motywacji
wewnętrznej do zdobywania wiedzy i umiejętności.
7. Każdy projekt edukacyjny powinien zakończyć się publicznym przedstawieniem jego rezultatów.
8. Ocenie podlegać może zarówno proces realizacji projektu, jak i jego efekty. Jest przeprowadzana na podstawie kryteriów powiązanych z celami projektu, ustalonych w fazie planowania i może
przybierać różne formy, np.:
• samoocena realizatorów;
• informacja zwrotna nauczyciela – opiekuna projektu;
• publiczna prezentacja.
Nie polecamy oceniania pracy w projekcie za pomocą stopni szkolnych.
9. W projektach edukacyjnych można wykorzystać każde narzędzie TIK, znane nauczycielom lub
uczniom. Kryterium wyboru są cele projektu, zaplanowane zadania i poziom umiejętności z zakresu
TIK oraz dostęp do sprzętu i oprogramowania.
10. Projekt uczniowski z TIK jest dobrą praktyką, gdy narzędzia towarzyszą uczniom w osiąganiu celów, a nie jest nią, gdy uczniowie odbiegają od realizacji zdefiniowanych przez siebie celów edukacyjnych, koncentrują się na korzystaniu z TIK i czynią to celem projektu. Warto zachować balans i harmonijnie łączyć różne sposoby pracy − tradycyjne i nowoczesne technologie, kierując się przy tym kryterium efektywności oraz zdrowym rozsądkiem.
11. Dla każdego projektu mogą być ważne różne kryteria sukcesu.
ZADANIE NR 1 DLA NAUCZYCIELA – zaplanowanie projektu edukacyjnego
Zastanów się, jakie treści programowe z Twojego przedmiotu nadają się do realizacji metodą projektu a następnie:
• podaj temat projektu i wybrane wymagania z podstawy programowej, które zostaną zrealizowane
dzięki projektowi;
•zdefiniuj cele projektu i kryteria ich osiągnięcia;
• opisz w kilku zdaniach swój pomysł na realizację;
• podaj, jakie narzędzia TIK mogłyby pomóc uczniom i Tobie w realizacji tego potencjalnego projektu.
ZADANIE NR 2 DLA NAUCZYCIELA – zaplanowanie projektu edukacyjnego
Zastanów się, jakie treści podstawy programowej/ programu wychowawczego/ programu profilaktyki/ planu pracy szkoły nadają się do przeprowadzenia projektu międzyprzedmiotowego lub wychowawczego, a następnie:
• podaj temat projektu (oraz wybrane wymagania z podstawy programowej, które zostaną
zrealizowane dzięki projektowi, jeśli dotyczy on podstawy programowej);
• zdefiniuj cele projektu i kryteria ich osiągnięcia;
• opisz krótko swój pomysł na realizację;
• określ, jakie narzędzia TIK mogłyby pomóc uczniom oraz Tobie w realizacji tego potencjalnego
projektu.
ZADANIE NR 3 DLA NAUCZYCIELA – zaplanowanie projektu edukacyjnego
Zaplanuj wraz z uczniami miniprojekt edukacyjny z wykorzystaniem TIK, możliwy do przeprowadzenia w czasie 2 – 4 tygodni. Możesz wykonać zadanie samodzielnie lub w parze/ trójce z innymi nauczycielami. Opisując projekt warto skorzystać z przykładowej karty projektu zamieszczonej w materiałach do modułu VI. Możesz też opracować kartę projektu według własnego pomysłu. Pamiętaj jednak, aby podczas planowania oraz w opisie uwzględnić następujące elementy:
• cele projektu,
• kryteria sprawdzające realizację celów,
• harmonogram,
• sposoby monitorowania (przez nauczyciela),
• prezentacja (prosimy o podanie pomysłu, a nie relacji).
Po zaplanowaniu projektu uczniowie przystąpią do jego realizacji − odniesiemy się do niej w ostatnim module kursu. Natomiast nauczyciele tak, jak w każdym module, wezmą udział w spotkaniu.
Moduł VI trwa od 29.04.13 do 26.05.13 r.
MODUŁ VII
Główne tezy modułu VII:
1. W podsumowaniu pracy w Projekcie warto uwzględnić:
• zmiany w pracy nauczycieli i w obszarze efektów dydaktycznych wynikających z zastosowania TIK,
• tworzenie dobrych praktyk jako materiałów służących wymianie doświadczeń między nauczycielami,
• współpracę nauczycieli w szkole i sieciach międzyszkolnych,
• umiejętności organizowania współpracy nauczycieli przez koordynatora,
• oraz inne rzeczy, których się wspólnie nauczyliśmy.
Pytania podsumowujące udział szkoły w Projekcie, na które warto sobie odpowiedzieć w zespołach
nauczycieli w szkole:
• Czy zaobserwowaliście, że nauczyciele wzbogacili swoje metody nauczania? Jeśli tak, to o jakie elementy je wzbogacili?
• Czy nastąpiła zmiana w korzystaniu z technologii informacyjnej przez nauczycieli i uczniów? Na czym ona polega?
• Czy widoczna jest zmiana we współpracy nauczycieli wprowadzających TIK do nauczania? Czego ona dotyczy?
• Czy dostrzegacie skutki stosowania nowoczesnych metod w uczeniu się uczniów? Co jest korzystne, a co może być niepożądanym skutkiem?
• Czy tworzenie lub korzystanie z dobrych praktyk opracowanych przez innych nauczycieli wpłynęło na pracę nauczycieli? W jaki sposób?
• Czy realizacja zadań w szkole i kursie przyniosła indywidualne korzyści nauczycielom? Jakie konkretnie?
• Czy na bazie tegorocznych doświadczeń, będziecie coś zmieniać w szkole w następnym roku w sposobie wspólnej pracy nad doskonaleniem metod nauczania? Co uznajecie za warte zmiany?
• oraz inne, które uznacie za ważne w waszej szkole.
2. Tworzenie i upowszechnianie dobrych praktyk uruchomiło proces uczenia się nauczycieli wzajemnie od siebie. Dzielenie się swoim dorobkiem z innymi nauczycielami, ma duże znaczenie dla rozwijania potencjału całej grupy zawodowej. Zachęcamy do dalszego tworzenia konspektów dobrych lekcji.
3. Jakość materiałów polecanych innym nauczycielom ma duże znaczenie, dlatego przekazujemy garść użytecznych wskazówek dla autorów kolejnych dobrych praktyk. Zostały one zebrane na podstawie propozycji dobrych praktyk przekazanych przez koordynatorów w kursie internetowym.
4. Warto w oparciu o wnioski, sformułowane w czasie podsumowania dotychczasowych działań sformułować cele na przyszły rok. Mogą one dotyczyć dalszego doskonalenia metod nauczania lub rozwijania współpracy nauczycieli w szkole oraz między szkołami.
ZADANIE NR 1 DLA NAUCZYCIELA – spotkanie z koordynatorem
Przygotuj sobie odpowiedzi na następujące pytania i weź udział w spotkaniu podsumowującym z koordynatorem:
• Jakimi efektami planowania lub realizacji projektu edukacyjnego chcesz się podzielić z innymi nauczycielami?
• Co zmieniło się w Twoim warsztacie pracy w czasie udziału szkoły w projekcie „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”?
• Jakie zmiany zauważyłaś/ zauważyłeś we współpracy nauczycieli w zakresie nauczania?
ZADANIE NR 2 DLA NAUCZYCIELA – ankieta ewaluacyjna
Wypełnij ankietę ewaluacyjną zamieszczoną na stronie:
https://moje-ankiety.pl/respond-46848/sec-DLKSqUz4.html
Moduł VII trwa od 27.05.13 do 16.06.13 r
Opracowanie:
Grażyna Rożnowska
w oparciu o materiały
ORE i CEO