Cele ogólne:
- określenie położenia Polski w Europie;
- znajomość najważniejszych instytucji europejskich;
- przygotowanie dzieci do życia w nowej, zintegrowanej Europie;
- pogłębianie tożsamości kulturowej i narodowej;
- kształcenie i rozwijanie u uczniów postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur;
- zainteresowanie światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi Europy: powierzchnia, liczba mieszkańców, liczba państw, religie, języki;
- przypomnienie położenia geograficznego Polski w Europie – granice Polski na przestrzeni wieków, współczesna granica Polski, bliżsi i dalsi sąsiedzi;
- zapoznanie z historią powstania Unii Europejskiej;
- wprowadzenie pojęć związanych z Unią Europejską: unia, negocjacje, integracja, traktat, referendum;
- zapoznanie z symbolami Unii Europejskiej: hymn, flaga, waluta;
- przybliżenie uczniom instytucji Unii Europejskiej i zasad ich funkcjonowania;
- poznanie charakterystycznych obyczajów (codziennych i świątecznych) i elementów dorobku kulturowego państw Unii;
- poznanie 27 państw członkowskich i państw kandydujących do struktur Unii;
- kształcenie umiejętności wyszukiwania i gromadzenie wiadomości dotyczących wybranych zagadnień o Unii Europejskiej;
- poznanie sylwetek znanych Europejczyków i ich dorobku w różnych dziedzinach, np. literatura, muzyka;
- ukazanie atrakcyjności Polski dla Europy: turystyka, folklor itp.;
- uświadomienie wagi osiągnięć wybitnych Polaków w historii Europy: M. Kopernik, F. Chopin, M. Skłodowska – Curie, Jan Paweł II;
- zrozumienie potrzeby znajomości języków obcych i kultury innych narodów.
Opracowanie
– autor innowacji
p. M. Wierzchnicki